2010-02-21

Måndag: spaghetti alla carbonara, tomatsallad

Ikväll är det måndagmiddag med min syster och familj. Det är min tur och jag lagar carbonara, så enkelt och så gott! Förr hade jag aldrig grädde i carbonaran men numera har jag faktiskt det. Efter carbonaran serverar jag en stor tomatsallad med finhackad lök och persilja. Precis som förra måndagen hittar du resten av veckans rätter med inköpslista längst ned i inlägget.

Ingredienser 4 personer:
1-1 1/2 paket bacontärningar
2 msk olivolja
1/2-1 gul lök (kan uteslutas, men jag tycker att det passar utmärkt!)
1 dl parmesanost
4 äggulor
ev. 4 msk grädde
rikligt med svartpeppar
400-500 gram spaghetti

1. Koka upp pastavattnet.
2. Fräs bacontärningarna i en stekpanna tills de fått färg.
3. Hacka löken.
4. Tillsätt olivoljan och löken och fräs tills löken blivit mjuk och gyllene.
5. Vispa ihop äggulor, grädde, riven parmesanost och svartpeppar.
6. Koka spaghettin enligt anvisningarna på paketet.
7. Häll av pastavattnet och blanda ihop allting. Servera!

Tisdag: fiskgryta
Onsdag: zucchinirisotto, tomat- och mozzarellasallad, tapenade
Torsdag: jordärtskockssoppa, pannkakor
Fredag: wokade tigerräkor och grönsaker med nudlar

Inköpslista
1 nät charlottenlökar
1 påse morötter
2 fänkål
1 liten zucchini
1 kg potatis
400 gram sej
300 gram räkor
1/2 flaska vitt vin
fiskbuljong
1 kg tomater
2 mozzarella
2 zucchini
svarta oliver
600 gram jordärtskockor
apelsin
hönsbuljong
kokt eller rökt skinka (till soppan)
gott bröd (till soppan)
mjölk
ägg
citron
nudlar
500 gram tigerräkor
ingefära
vitlök
1 grön paprika
sockerärtor
1 purjolök
1 broccoli
1 röd chili
lime
soya
koriander
sweet chilisås

2 kommentarer:

  1. Nu ska vi iväg och handla hela inköpslistan. Ska bli spännande att testa hela veckans mat.

    Kalle & Sara

    SvaraRadera