2010-02-24

Onsdag: risotto med zucchine, insalata caprese, tapenade

Som jag nämnt tidigare finns det olika sorters risottoris. Jag föredrar carnaroli. Jag tycker inte alltid att det är nödvändigt med vin i risotto och just till zucchinirisotto hoppar jag lika gärna över det. Därför står vinet inom parentes. Romanticatomater smakar gott vid den här årstiden. De använder jag till capresen.

Zucchinirisotto, 4 personer:
1/2 gul lök
2 normalstora zucchini (400 gram)
3 msk olivolja
4 dl risottoris
(1 dl vitt vin)
9 dl-1 liter grönsaks eller hönsbuljong (kan behövas mer eller mindre!)
(lite smör)
1 dl parmesanost (Du kan välja mellan att röra ner parmesanosten i risotton precis före servering eller låta var och en toppa risotton med osten. Jag väljer det senare.)

1. Koka upp buljongen.
2. Finhacka löken. Skölj zucchinin och riv den på ett rivjärn.
3. Fräs löken och zucchinin i olivoljan.
4. Tillsätt riset och rör runt. Tillsätt eventuellt vinet och låt koka in.
5. Tillsätt buljonen lite i taget och rör konstant under tillagningen. Det är viktigt för att risotton ska bli krämig. Risotton är färdig när riset fortfarande har lite tuggmotstånd kvar och känns krämigt (18 minuter). Tillsätt smöret precis före servering.

Insalata caprese:
2 mozzarella, (buffelmozzarella är godast)
6 tomater eller 2 paket körsbärstomater.
färsk basilika
salt
peppar
olivolja

Tapenade
ca 3 dl svarta oliver
3 msk olivolja
knappt 1 msk tomatpuré
2 sardellfiléer

Mixa samtliga ingredienser med en stavmixer. Servera tapenaden till bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar