2010-02-17

Torsdag: potatis- och purjolökssoppa

Ikväll lagar jag potatis- och purjolökssoppa. Till det serverar jag bröd, brieost, prosciutto och tomatröra. Jag lagar ofta grönsakssoppor. Mina sopprecept innehåller sällan grädde eller crème fraîche. Jag tycker det förstör grönsakssmaken. Men om du tycker att det är gott är det bara att runda av soppan med t ex lite grädde. Själv toppar jag soppan med lite olivolja.

Potatis- och purjolökssoppa:
1 1/2 purjolök
2 msk olivolja
10 potatisar
1,2 liter grönsaksbuljong

1. Skiva purjolöken och fräs den lätt i olivoljan.
2. Skala potatisen och skär den i mindre bitar.
3. Tillsätt potatisen och buljongen och låt soppan koka i ca 10 minuter eller tills potatisen mjuknat.
4. Mixa soppan slät. Servera den toppad med lite tomatröra.

Tomatröra:
6 tomater
1 msk balsamvinäger
2 msk olivolja
lite färsk hackad persilja
salt

1. Dela tomaterna och ta bort kärnhuset. Skär den sedan i små bitar och lägg i en skål.
2. Tillsätt balsamvinäger, olivolja och persilja. Smaka av med salt.

Inkokta päron:
4 päron
2 dl rött vin
2 dl vatten
1 dl socker
1/2 vaniljstång eller 1 tsk äkta vaniljextrakt

1. Skala päronen. Dela dem i klyftor. (För en elegantare variant väljer du mindre päron som du skalar, behåller skaftet på och kokar hela.)
2. Koka upp vin, vatten, socker och vanilj. Rör runt så att sockret löser sig.
3. Tillsätt päronen och låt sjuda under lock tills de mjuknat, 5-10 minuter.
4. Servera päronen med såsen och vispad grädde eller glass. Och en liten kaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar