2009-12-23

Dan före dopparendan

Ikväll provar jag den nykokta skinkan, revbensspjällen och min italiensk/svenska kycklingleverröra. Det receptet lägger jag ut idag för den som vill pröva något nytt på julbordet.
Ytterligare ett italienskt inslag på mitt julbord är en sallad på tunt skivad fänkål varvad med tunna skivor apelsin. Över det ringlar jag lite olivolja. Jag avslutar med att tillsätta nymald svartpeppar.
Snart reser jag till Italien och därför tar jag ledigt från bloggandet i ett par veckor.
God Jul och Gott Nytt År!

Kycklingleverröra:
500 gram kycklinglever
4 msk olivolja
1 liten gul lök
3 msk tomatpuré
1 burk ansjovis
3 msk kapris
1 dl Vin Santo eller annat sött vin
svartpeppar

1. Skär kycklinglevern i mindre bitar och fräs den i olivoljan. (Tina den först om du använder fryst kycklinglever.)
2. Hacka löken och tillsätt den. Fräs den tills den mjuknar. Tillsätt tomatpuréen och rör runt.
3. Tillsätt övriga ingredienser och låt vinet koka in.
4. Mixa kycklingleverröran slät eller grov. Servera på en bit bröd!

2 kommentarer:

  1. Nar kommer fler recept ? Jag vantar med stor spanning.

    SvaraRadera
  2. Nu är jag tillbaka! Vad kul att du hörde av dig. Hälsningar Cecilia

    SvaraRadera