2009-11-04

Onsdag: zucchinirisotto, grekisk sallad

Jag har inte ätit risotto på över en vecka. På tok för länge! Jag älskar risotto och kan inte få det för ofta. Som jag skrivit tidigare föredrar jag carnaroliris. Det kan du hitta i de flesta välsorterade matvarubutiker. Annars går det lika bra med det klassiska arborioriset.

Zucchinirisotto, 4 personer:
1/2 gul lök
2 normalstora zucchini (400 gram)
3 msk olivolja
4 dl risottoris
(1 dl vitt vin)
9 dl-1 liter grönsaks eller hönsbuljong (kan behövas mer eller mindre!)
(lite smör)
1 dl parmesanost (Du kan välja mellan att röra ner parmesanosten i risotton precis före servering eller låta var och en toppa risotton med osten. Jag väljer det senare.)

1. Koka upp buljongen.
2. Finhacka löken. Skölj zucchinin och riv den på ett rivjärn.
3. Fräs löken och zucchinin i olivoljan.
4. Tillsätt riset och rör runt. Tillsätt eventuellt vinet och låt koka in.
5. Tillsätt buljonen lite i taget och rör konstant under tillagningen. Det är viktigt för att risotton ska bli krämig. Risotton är färdig när riset fortfarande har lite tuggmotstånd kvar och känns krämigt (18 minuter). Tillsätt smöret precis före servering.

Grekisk sallad:
söta tomater
1 grön paprika
2 dl kalamataoliver
1 bit fetaost
1 röd lök
sallad av valfri sort (t ex en påse med färdigsköljd medelhavsblandning)
olja
vinäger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar