2009-10-22

Fredag: pizza med ansjovis, kapris och oliver

Fredag och jag har fullt upp. Därför gör jag en pizzadeg på morgonen som får jäsa i kylskåpet under dagen. När jag kommer hem tar jag fram degen och efter ca 20 minuter bakar jag ut den. Sen får den jäsa i ytterligare 40 minuter innan jag toppar pizzan.

Pizzadeg 4 personer:
1/2 paket jäst
5 dl vatten
1/2 tsk salt
1 nypa socker
1 msk olivolja
ca 8-10 dl vetemjöl

1. Blanda jästen med lite av vattnet. Vattnet ska vara ljummet. Tillsätt salt, socker och olivolja och sedan mjölet. Rör till en smidig deg. Täck degbunken med plastfolie och ställ i kylskåpet till ett par timmar före servering, eller låt jäsa i rumstemperatur i ca 1 1/2 timme.
2. Dela degen i 2 delar och kavla ut den på bakplåtspapper på två plåtar. Låt jäsa ytterligare 40 minuter.

Topping
1 gul lök
2 burkar hackade tomater
1 tsk socker
1/2 tsk salt
ansjovis eller sardeller (eller annan önskvärd ingrediens)
2 dl svarta oliver
4 msk kapris
(cayennepeppar)
2 mozzarella

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skiva löken och blanda den med lite olivolja. Då bränns den inte i ugnen.
3. Blanda de hackade tomaterna med socker och salt.
4. Fördel tomatblandningen på de färdigjästa pizzadegarna.
5. Fördela ansjovis, oliver, kapris, lök och mozzarella jämt över pizzadegarna.
6. Baka pizzorna i ugnen, 225 grader, i ca 25 minuter.

2 kommentarer:

  1. Kan man använda samma deg till bröd eller finns det ett bättre alternativ då? Gillar att man kan "röra ihop" lite på morgonen för att korta tiden på kvällen när man är tokhungrig och allt skall gå fort.

    SvaraRadera
  2. Hej Anneli! Du kan göra samma sak med en bröddeg. Pizzadegen funkar till bröd också. Det finns en jättebra bok om bröd med historik och recept av Jan Hedh som heter "Bröd" om du är intresserad av att veta mer om olika degar och jäsning. Det är en bok jag har mycket glädje av. Hälsningar Cecilia

    SvaraRadera