2009-10-19

Caponata (sötsur grönsaksblandning)

I kväll håller jag föreläsning om min bok "Italiensk mat för dagen". Den ingår i en serie kostnadsberäknade kokböcker "Mat för dagen" med olika tema. Boken säljs för 30 kronor på www.matfordagen.se. Jag har emellertid förberett en siciliansk caponata (en sötsur grönsaksblandning) till middag. Till det får maken servera prosciutto crudo (lufttorkad italiensk skinka), mozzarella och bröd.

Caponata (4 personer)
1 stor aubergine
6 msk olivolja (kan behövas mer)
1 röd paprika
2 selleristjälkar
1/2 lök
2 vitlöksklyftor
1 burk hela skalade tomater
2 msk kapris
1/2 dl gröna urkärnade oliver
3 msk vitvinsvinäger
1-1 1/2 msk socker
salt

1. Skölj grönsakerna. Skär auberginen i ca 1,5 cm tjocka kuber. Häll 4 msk olivolja i en stekpanna och fräs auberginen under lock i ca 10 minuter.
2. Skär paprikan, sellerin och löken i munsbitar. Skiva vitlöken. Tillsätt dem och resten av oljan och låt fräsa utan lock tills grönsakerna börjar mjukna (ca 10 minuter).
3. Tillsätt tomat, kapris, oliver, vinäger och socker och låt koka ihop i ca 20 minuter under lock. Smaka av med salt. Servera rumstempererad. Blandningen håller i flera dagar.

2 kommentarer:

  1. Wow äntligen en perfekt middags hjälp !!
    Det är precis vad jag behöver . Min familj består av en liten kräsen 3 årig pojke och en 16 åring som inte äter kött och en 14 åring som äter det mesta. Min man vill nog helst bara äta kött men är väldigt glad och tacksam middagsgäst när jag någon gång lägger manken till att göra något gott vegetariskt. Har du något förslag som skulle passa hela familjen? Mvh från en tjej som vill bli inspirerad av din fina matlagning

    SvaraRadera
  2. Hej Pernilla! Tack för din kommentar. Jag tycker nog att de flesta av mina recept ska passa hela familjen, bortsett vegetarianer till viss del. Bland mina recept finns emellertid många grönsaksrätter som du kan kombinera med icke-vegetariska rätter. Låt 16-åringen laga maten själv emellanåt, givetvis till er alla. Hoppas det går bra. Vänliga hälsningar Cecilia

    SvaraRadera