2010-12-02

Torsdag: kyckling- och kikärtssoppa, stekta äppelskivor med glass

Sydost om Rom ligger Frascati, ett område känt bl a för sitt vita vin med samma namn. Där, bland vinrankorna, bor Donna Paola som har lärt mig att tillaga denna välsmakande soppa med kyckling och kikärtor, en italiensk variant på ärtsoppa.
Om jag har gott om tid kokar jag kikärtorna själv. Då använder jag också en hel kyckling vilket gör att soppan räcker till 8 personer (dubblera då doseringen i receptet. Men i receptet nedan har jag valt att använda kycklingklubbor och färdigkokta kikärtor.

Kyckling- och kikärtssoppa, 4 personer:
3 kycklingklubbor
1 lagerblad
1 tsk salt
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 stjälk selleri
2 morötter
1 zucchini
2 msk olivolja
2 msk tomatpuré
2 kvistar färsk rosmarin eller 1/2 tsk torkad rosmarin
cayennepeppar
1 burk kikärtor
1,2 liter kycklingbuljong

1. Koka kycklingdelarna med salt, ett lagerblad, en morot och en lök.
2. Finhacka löken, vitlöken och sellerin. Riv moroten och zucchinin på ett rivjärn. Fräs grönsakerna i oljan i en kastrull som rymmer 3 liter.
3. Tillsätt tomatpuré, cayennepeppar och rosmarin.
4. Ta bort skinnet från kycklingen och skär den i munsbitar. Det blir särskilt gott om man "trådar" kycklingen med fingrarna. Lägg dem i kastrullen med grönsakerna. TIllsätt kikärtorna och buljongen. Låt koka ihop i ca 10 minuter.
7. Mixa en del av soppan med en stavmixer (inte nödvändigt!). Servera soppan toppad med lite god olivolja och riven parmesanost.

Stekta äppelskivor:
4-6 äpplen
1 msk socker
saften av 1/2 pressad citron
1 dl sirap
glass

1. Klyfta äpplena. Ibland skalar jag dem, ibland inte.
2. Blanda äpplena med socker och citronsaft och lägg dem i en smord ugnsfast form.
3. Stek äpplena i 200 grader varm ugn i 15-25 minuter beroende på klyftornas storlek, äppelsort och den konsistens du önskar.
4. Tillsätt sirapen när det återstår några minuter av tillagningstiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar