2010-09-22

Onsdag: ugnsstekta kycklingklubbor och toskansk sallad

Jag tar alltid vara på torrt bröd (om det inte är sött). Jag skär det i kuber och fryser in för att sedan använda som t ex krutonger. Jag rostar brödet med lite olivolja, salt och peppar i en stekpanna. Om det torra brödet är "färskt" torrt ( dvs inte djupfryst) använder jag det som det är.
I morgon blir det ärtsoppa. Därför lägger jag gula ärtor i blöt i morgon bitti.

Ugnstekta kycklinglår, 4 personer:
4-6 kycklingklubbor
olivolja
salt
peppar
timjan eller rosmarin

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Lägg kycklingklubborna i en ugnsfast form på med lite olivolja i botten. Salta och peppra och krydda med antingen timjan eller rosmarin. Tillaga kycklingen i ca 45 minuter. Ta vara på den sky som bildas!

Toskansk sallad:
8 skivor torrt lantbröd skuret i kuber (Gör krutonger av brödet om det är färskt!)
8 tomater
1 gurka
1 rödlök
2 stjälkar selleri
1 näve färsk persilja
olivolja
lite citronsaft
lite balsamvinäger
salt
peppar

1.Skölj tomaterna och gurkan. Kärna eventuellt ur dem. Skär dem sedan i munsbitar.
2. Skiva löken och sellerin fint.
3. Blanda allt i en skål och tillsätt persilja, salt, peppar, citronsaft, balsamvinäger och olivolja.
4. Avsluta med att tillsätta brödet och vända runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar