2009-11-30

Tisdag: laxfilé, peperonata, sallad

Jag tycker om att krydda laxen med rosmarin, men det går givetvis bra att ta någon annan krydda eller bara använda peppar och salt. Till laxen serverar jag en sötsur grönsaksblandning som jag kallar peperonata eftersom den innehåller paprika och påminner om en klassisk italiensk peperonata. I salladen vill jag gärna ha rucola eftersom den skarpa smaken blir en bra kontrast till den söta paprikan.
Börja med att förbereda peperonatan!

Peperonata, ingredienser 4 personer:
3 potatisar
3 röda paprikor
1 gul paprika
2 stjälkar selleri
1 näve svarta oliver
3 msk olivolja
2 1/2 msk vitvinsvinäger
1- 1 1/2 msk socker
cayennepeppar
1 näve färsk persilja

1. Börja med att skala potatisen och skära den i munsbitar. Fräs den under lock i olivoljan. Det tar längst tid för potatisen att bli färdig, ca 15 min.
2. Skölj och skär paprikan i mindre bitar, skiva sellerin (1/2 cm tjocka skivor) och löken. Tillsätt dem, oliver och cayennepeppar och låt fräsa under lock till en början. Det kan eventuellt behövas lite vatten.
3. När potatisen börjar bli färdig tillsätts vinäger och socker. Låt det koka in och avsluta med att tillsätt persiljan.

Laxfilé i ugn, ingredienser 4 personer:
800 gram färsk lax
några kvistar färsk rosmarin
salt
vit- och svartpeppar

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Krydda laxen och lägg den på en bit ugnsfolie i en ugnsfast form.
3. Tillaga laxen i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar