2009-11-29

Måndag: risotto med purjolök och saffran, parmaskinka och tomat- och bönsallad

Måndag, och som jag berättat tidigare betyder det måndagmiddag med min syster och familj och vår mamma. Vi turas om, varannan gång hos oss, varannan hos min syster. Idag är det min tur. Det blir risotto som jag serverar med parmaskinka, tomat- och bönsallad och hårt bröd.

Risotto med purjolök och saffran, ingredienser 4 personer:
2 purjolökar
2 msk olivolja
4 dl carnaroliris (eller annat risottoris)
(1 dl vitt vin)
9-10 dl grönsaksbuljong
1/2-1 paket saffran
1 msk smör
parmesanost

1. Börja med att skiva purjolöken. Fräs den sedan mjuk i olivoljan.
2. Tillsätt riset, rör runt under 1/2 minut. Tillsätt sedan vinet och lite av buljongen. Rör under hela tillagningstiden, 18 minuter. Tillsätt buljongen vartefter den kokar in.
3. Avsluta med att tillsätta smör och 1/2-1 paket saffran beroende på hur framträdande du vill ha saffransmaken. Risotton är färdig när risgrynet fortfarande har kvar ett visst tuggmotstånd och anrättningen känns krämig.
4. Servera risotton toppad med parmesanost.

Tomat- och bönsallad, ingredienser 4 personer:
8 tomater
2 dl vita bönor eller en burk med vita bönor
1 rödlök
2 stjälkar selleri
1 näve färsk persilja
3 msk olivolja
1 1/2 msk balsamvinäger
salt
peppar

1. Börja med att skiva löken och blanda den med olivolja, balsamvinäger salt och peppar.
2. Skölj tomaterna och skär dem i munsbitar. Skiva rödlöken och sellerin så tunt som möjligt.
3. Tillsätt bönorna och blanda om.

1 kommentar:

  1. Jatte gott och lattlagat. Ikvall lagar vi falafel. Tack for en jatte bra blogg!

    SvaraRadera