2011-01-21

Fredag: lutfisk med vitvinssås, potatis, ärtor, sallad med fänkål och apelsin

Jag har fortfarande kvar ett paket med lutfisk. Det känns som att den bör ätas upp så därför blir det lite juligt ikväll. Jag älskar lutfisk men serverar den lite annorlunda. Istället för vit sås gör jag en vitvinssås. Dessutom vill jag, förutom traditionella gröna ärtor, ha en sallad på fänkål och apelsin till. Jag vill också, trots såsen med vitpeppar, ha kryddpeppar till fisken.

Lutfisk, 4 personer:
1,5-2 kg skinn- och benfri lutfisk

Tillaga fisken enligt anvisningarna på paketet. Lägg den i blöt över dagen om du vill ha en fastare konsistens.
Servera fisken med kokt potatis, förvällda gröna ärtor, sås och apelsin- och fänkålssallad.

Vitvinssås:
1,5 dl vitt vin
1 dl vatten
1/2-1 grönsaksbuljongtärning
3 dl kaffegrädde
1-2 msk dijonsenap
vitpeppar
1-2 msk maizena till redning

1. Koka upp vin, vatten, buljongtärning och grädde och låt koka i ca 10 minuter. Smaka av med senap och vitpeppar.
2. Rör ut maizena med vatten och red såsen till önskad konsistens.

Sallad med fänkål och apelsin:
2 fänkålshuvuden
3 apelsiner
olivolja
salt
svartpeppar

1. Skiva fänkålen så tunt som möjligt. Skölj och torka den.
2. Skala apelsinerna, halvera dem och skiva dem tunt. Blanda med fänkålen. Ringla över lite olivolja, salta och peppra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar