2010-09-30

Torsdag: kronärtskocka, löksoppa, jordgubbskräm

Kronärtskockan måste koka i saltat vatten i ca 45 minuter. Servera dem sedan med lite smör och salt.
Idag lagar jag löksoppa, men jag gratinerar den inte i ugnen. Istället tar jag mina frysta brödkuber, lägger dem på en plåt och river lite smakrik ost över dem. Sen sätter jag plåten i ugnen, 200 grader, i ca 5 minuter. Först serverar jag soppan och sedan lägger jag i några ostgratinerade krutonger.

Löksoppa, 4 personer:
5-6 lökar
2 olivolja
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1 liter oxbuljong
1 lagerblad
1 msk timjan
peppar

1. Skiva löken och fräs den gyllene i oljan och smöret. Tillsätt timjan och låta fräsa ytterligare 1/2 minut.
2. Strö över mjölet och rör runt. Tillsätt sedan de övriga ingredienser och låt koka ihop i 15-20 minuter.

Jordgubbskräm:
1 liter jordgubbar
2 dl vatten
lite citronsaft
1 1/2 dl socker
1/2 msk vatten+2 msk potatismjöl

1. Snoppa jordgubbarna och lägg dem i en kastrull. Tillsätt vatten, citron och socker. Koka upp och låt koka i några minuter. Jag vill ha hela jordgubbar i krämen.
2. Rör ut potatismjölet i vatten och tillsätt det under omrörning.
3. Servera krämen med mjölk eller lite vispad grädde och en småkaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar