2009-12-10

Torsdag: ärtsoppa, stekta äpplen med glass

Du som har följt min blog ett tag vet att jag vill ha soppa på torsdag, inte alltid just ärtsoppa men idag blir det det. Min favoritsenap till ärtsoppa är Graveleijs från Hudiksvall, pröva den! Det finns fortfarande svenska äpplen i de flesta butiker. Igår köpte jag Aroma som är lite syrliga och passar bra till min efterrätt.

Stekta äpplen, ingredienser 4 personer:
1/2 kg torkade gula ärtor
1 1/2 liter vatten
250 gram rimmat fläsk
1 gul lök
1/2 morot
1 tsk salt
1-1 1/2 tsk torkad timjan eller några kvistar färsk timjan.

1. Blötlägg ärtorna på morgonen eller kvällen före.
2. Häll bort blötläggningsvattnet och häll ärtorna och vatten i en stor kastrull. Tillsätt salt.
3. Koka upp ärtorna och avlägsna det skum som uppstår.
4. Skala löken och moroten och tillsätt dem och timjan. Dela fläsket i ett par bitar och tillsätt det.
5. Låt soppan koka tills ärtorna är mjuka. Det tar ca 1 timme.
6. Ta upp fläsket och skär det i små bitar. Lägg tillbaks det i soppan.
7. Servera soppan med en god senap (t ex Graveleijs) och lite finhackad purjolök. Jättegott!

Ugnstekta äpplen 4 personer:
6 äpplen
2 msk socker
25 gram smör
1 tsk kanel
1 dl sirap

1. Skölj och klyfta äpplena. Lägg dem i en ugnsfast form.
2. Tillsätt sockret och kanelen. Hyvla smöret och fördela jämt.
3. Baka äpplena i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter. Jag vill har äpplena ganska fasta. Tillsätt sirapen efter ca 10 minuter. Servera äpplena med en god vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar