2009-11-13

Fredag: blåmusslor och bruschetta

Ikväll vill jag ha musslor. Till det serverar jag bruschetta med tomater. Det är enkelt att tillaga och jag kan, efter de första förberedelserna, sätta mig i min favoritfåtölj med ett glas vin och dagens tidning. När det är dags att äta är det bara att koka musslorna och rosta brödet i ugnen.

Kokta blåmusslor, ingredienser 4 personer:
2 kg blåmusslor
3 vitlöksklyftor
1-2 peperoncini (cayennepeppar eller svartpeppar går också bra)
1 dl vitt vin
2 dl vatten
1 näve färsk persilja
2 citroner

1. Tvätta musslorna.
2. Finhacka vitlöken och fräs den och peperoncinon (eller annan peppar) i olivoljan i någon minut, det får inte brännas! Använd en stor kastrull med lock som rymmer alla musslor.
3. Tillsätt vinet och vattnet och hälften av persiljan och vänta tills det börjat sjuda. Tillsätt då musslorna och koka dem under lock tills de öppnar sig. Skaka på kastrullen emellanåt.
4. Släng de musslor som inte har öppnat sig. Tillsätt resterande persilja. Servera musslorna med lite av spadet och en halv citron per person.

Bruschetta, ingredienser 4 personer:
ett gott vitt bröd
6 tomater eller ett antal söta små tomater, t ex romantica
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 näve färsk basilika
salt
peppar

1. Skär tomaterna i bitar. Skala och riv vitlöken på ett rivjärn och tillsätt den.
2. Tillsätt olivolja, salt, peppar och basilika.
3. Skiva brödet (ett par skivor per person) och rosta dem i ugnen på 250 grader tills de blir gyllene. Ugnen ska vara inställd på grillfunktionen.
4. Servera varje brödskiva toppad med tomatblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar