2009-10-27

Linssoppa

Torsdag! Då vill jag ha soppa och efterrätt! Ugnstekta äpplen med glass, jättegott!

Linssoppa, 4 personer:
4 dl gröna linser
1 gul lök
2 potatisar
1 morot
1 zucchini
4 msk olivolja
1,2 liter buljong
1 lagerblad
salt
peppar

1. Skölj linserna och lägg dem i blöt enligt anvisningarna på paketet (eller på morgonen). Blötläggning är inte nödvändig men förkortar koktiden.
2. Skala potatis och morötter. Riv dem och zucchinin på ett rivjärna. Finhacka löken. Fräs grönsakerna mjuka i olivoljan. Salta och peppra.
3. Tillsätt lagerblad, buljong och linser. Koka ihop i ca 20 minuter eller tills linserna är färdiga.
4. Servera soppan toppad med lite god olivolja och parmesanost.

Om du tycker att det tar för lång tid med gröna linser kan du använda röda linser. Koktiden är kortare. Jag tycker emellertid att gröna linser är godare.
Ibland vill jag ha currysmak på linssoppan. Då tillsätter jag 1-1 1/2 msk curry medan jag fräser grönsakerna.

Ugnstekta äpplen 4 personer:
6 äpplen
2 msk socker
25 gram smör
1 tsk kanel
1 dl sirap

1. Skölj och klyfta äpplena. Lägg dem i en ugnsfast form.
2. Tillsätt sockret och kanelen. Hyvla smöret och fördela jämt.
3. Baka äpplena i 200 grader varm ugn i ca 20 minuter. Jag vill har äpplena ganska fasta. Tillsätt sirapen efter ca 10 minuter. Servera äpplena med en god vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar