2010-02-11

Torsdag: linssoppa, blåbärspaj

Du som har följt bloggen ett tag vet att jag nästan alltid lagar soppa på torsdagar. Jag gillar traditioner. Kvällens soppa gör jag med gröna linser. Det går bra att ersätta med röda linser, då går det mycket fortare. Jag tycker om både röda och gröna linser men föredrar gröna. Om du har möjlighet kan du lägga linserna (gröna) i blöt på morgonen, då förkortas koktiden.
Receptet på pajdegen nedan lärde jag mig av min mormor. Hon gjorde den med röda vinbär. Degen är ganska söt. Om du köper osockrade bär kan det emellertid behövs lite socker (1-2 msk) även på bären. Kom ihåg att använda en liten pajform. Det är inte så mycket deg.

Linssoppa, 4 personer:
3 dl gröna linser
1 1/2 lök
1 lagerblad
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
1 morot
2 msk olivolja
2 msk tomatpuré
ca 400 gram spenat
salt
peppar
1,2 liter hönsbuljong

1. Koka linserna med 1/2 lök, lagerblad och salt i rikligt med vatten. Det ska koka i ca 30 minuter. Häll av vattnet.
2. Finhacka löken och vitlöken. Skala och riv moroten. Fräs dem mjuka i oljan. Avsluta med att tillsätta tomatpuréen och spenaten och fräs ytterligare någon minut.
3. Tillsätt de kokta linserna och buljongen, koka upp och låt koka ett par minuter. Servera soppan med lite ringlad olivolja och ett gott bröd.


Blåbärspaj 4 personer:
3/4 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
75 gram smör
1 msk potatismjöl
1 paket djupfrysta blåbär (om det inte finns färska)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda socker, mjöl och bakpulver.
3. Smält smöret och häll över det. Blanda ihop till en smidig deg.
4. Tryck ut degen i en liten pajform, sikta över potatismjölet. Tillsätt blåbären och grädda pajen i ugnen, 175 grader i ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar